lördag 2 mars 2013

Första söndagen i mars!

Det finns många olika traditioner - en del är privata, men vissa delar vi med många andra. För mig är det alltid något särskilt med den första söndagen i mars: Vasaloppshelgen!
1974 hade jag startnummer 5932 och stod där vid fältet i Berga by och huttrade. Vi hade gått upp vid femtiden och ätit gröt i massor; skidorna hade vi vallat med lager på lager under gårdagskvällen. Men nu ville jag bara få komma iväg, morgonkylan kröp igenom de tunna extraplaggen.
Mina förberedelser var inte de bästa - en snöfattig vinter hade gjort att jag bara fått ihop 16 mil på skidorna, men kondisen var OK tack vare löpträningen. Jag var en ung student i Örebro som skulle bli färdig gympalärare till sommaren och jag tänkte att det här skall jag nog fixa även utan en massa skidåkning i kroppen. Men det blev tungt, mycket tungt!
Loppet tog närmare nio timmar för mig och mina fina träskidor från Sundins, "SixJe Elit", förlorade både fäste och glid ju närmare Mora jag kom. Men hjärnan var inte inställd på att göra paus och valla om - nej, jag vara trött och ville bara komma framåt, inte stanna och sedan behöva starta om igen. Bara framåt, framåt - även om snön mest var som bredbar mjukost i spåren!
Det har inte blivit fler Vasalopp för mig (även om jag fortsatt att åka på mina träskidor varje vinter), men stämningen och förväntningarna vill jag inte vara utan. Därför tar jag plats framför TV:n klocka åtta idag och njuter av sändningen från starten, Smågan, Oxberg och alla andra platser på vägen mot Mora.

En annan tradition är årsstämman med Kalmarsund Vind, fast här är datumet lite mer flytande: i år blir det tisdagen den 19 mars kl.18:00. Men platsen är den traditionella: Hotell Skansen i Färjestaden.
Anmäl ditt deltagande vid stämman till Kalmar Energis kundservice 0480 - 45 11 45 senast 12 mars.

Vid styrelsens senaste möte (1/3 2013) tog vi mest upp frågor inför årsstämman och hur arbetet med de två föreningarna, Kalmarsund Vind och Kalmarsund Vind 2, skall kunna fungera på ett smidigt sätt framöver. Många är ju delägare i båda föreningarna och det finns mycket att vinna på att samordna rutiner. Men mer om det under stämman.

Nu är klockan strax 08:00 och startskottet skall brännas av - härligt!

Hälsningar
Ola Holgersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar